top of page
  • תמונת הסופר/תנתי פטישי

הטריק שיגרום למיקס שלך להישמע מצוין על כל מערכת

עודכן: 18 בינו׳ 2020


לגרום לתדרים הנמוכים במיקס שלך( Low End) להשמע ברורים ויציבים בכל מערכת שמע זה אתגר לא פשוט. אבל זה מה שעושה את ההבדל בין מיקס שנשמע מצוין לאחד שנשמע פחות. אז הנה טריק פשוט ויעיל שיעזור לך לפענח בקלות את התשובה לאחת הבעיות הקריטיות בכל מיקס, ויגרום לו להשמע מצוין בכל רמקול. כמה פעמים עשית מיקס,‏ השקעת שעות של עבודה קשה, רק כדי לגלות שבמערכות אחרות הוא מצלצל לא מספיק טוב, ואפילו לא קרוב למה ששמעת אצלך באולפן? הסאונד מעורפל ולא ברור, או ההפך הגמור, רזה חסר כח ונוכחות? אם הסיטואציה הזאת מוכרת לך ‏אז יש לי טריק שיעזור למיקס שלך לצלצל מצוין בכל מערכת.



תדרים נמוכים (Low End) זה כל העניין

הכוח והנוכחות של המיקס נמצאים לרוב בתחום התדרים ‏‏‏הנמוכים. אם אין לך מספיק מהם אז המיקס נשמע רזה, בלי גוף, וחלול. אם יש לך יותר מדי מהם אז המיקס נשמע מעורפל וחסר בהירות. אתה זקוק לאיזון המושלם בתחום התדרים הנמוכים כדי שהמיקס שלך יצלצל טוב בכל מערכת. אז איך תדע מהו המינון הנכון?


הסאונד של רוב הכלים שאנו מקליטים כולל בתוכו המון תדרים נמוכים בבסיס שלהם, לדוגמא צ'לו, פסנתר, גיטרות אקוסטיות וחשמליות, שירה, מערכת תופים, גיטרה בס, סינטיסייזר....לכולם יש תדרים נמוכים והתדרים האלה חיוניים כי הם הגוף של הסאונד (Fundamentals). הבעיה שנוצרת כתוצאה מכך היא עומס באזור התדרים הנמוכים, והיא מתרחשת כאשר הכלים מנגנים ביחד. אם כל אחד מהכלים היה מנגן לבד בפני עצמו לא הייתה נוצרת הבעיה מלכתחילה, מכיוון שהרמקול שלנו היה צריך להשמיע רק כלי אחד בלבד. אך כאשר הכלים מנגנים יחד, נוצר מיסוך של כלי מסוים לעומת כלי אחר, וזה מתורגם למלחמה של ממש ברמקולים שלנו, ובנוסף עולה האפשרות לביטולי פאזות חלקיים (בין כלים שמנגנים יחד באותו זמן בלבד) וכך הבהירות והפתיחות של המיקס נעלמת.


השתמש ב HPF


שימוש ב HPF (פילטר לחיתוך תדרים נמוכים) יעזור בהחלט בניקיון תדרים נמוכים לא רצויים בסיגנל המוקלט בכל ערוץ, אך אם נחתוך איתו יותר מידי נאבד מהגוף של הסאונד ומהנוכחות. אז איך לעזאזל יודעים כמה לחתוך ומתי זה מספיק?


התשובה היא שימוש ב LPF


חותך תדרים גבוהים או בשמו המקצועי (LPF) יכול לעזור לך לקחת את ההחלטה הנכונה. ואתה בטח שואל את עצמך על מה אני מדבר ואיך רק לפני רגע אמרתי לך שאתה צריך לחתוך תדרים נמוכים מיותרים, ופתאום קפצתי לחותך תדרים גבוהים? מה הקשר?

הקשר הוא שהפעם נשתמש ב-LPF על מנת להקשיב לאיך כל התדרים הנמוכים שלנו מתנהגים על כל המיקס ואיך הם מתורגמים על הרמקולים שלנו, נשים זכוכית מגדלת על הבעיה שנוצרת (העומס בתדרים הנמוכים) ונוכל לשמוע בקלות רק את האזור הנמוך של המיקס, ואז לטפל נקודתית במה שיוצר את העומס (חיתוך בעזרת HPF) על כל ערוץ בפני עצמו, תוך כדי שאנחנו שומעים את התוצאה הכללית של כל התדרים הנמוכים במיקס.


השאירו לנו תגובה למטה וספרו לנו האם הטיפ הזה עזר לכם.

353 צפיות
לימודי סאונד והפקה במסלול המקיף והמעשי בישראל

לימודי סאונד והפקה מסלול מקיף

לימודי סאונד והפקה עם יחס אישי ובתוך אולפן הקלטות אמיתי! כל מה שתצטרך לדעת כדי שהמוזיקה והסאונד שלך ישמעו ברמה הגבוהה ביותר.

קורס מיקס ומאסטרינג אונליין

קורס מיקס ומאסטרינג פרונטלי/אונליין

בוא ללמוד מטכנאי מיקס מנוסים איך למקסס את המוזיקה שלך לרמה המקצועית הגבוהה ביותר. שלב אחר שלב, עם תרגול שוטף, ותמיכה טכנית לאורך כל הקורס. 

קורס פרוטולס - ProTools

קורס פרוטולס - ProTools

בוא ללמוד איך לערוך ולהקליט עם תוכנת פרוטולס עם מדריך מוסמך מטעם Avid

bottom of page