top of page
  • תמונת הסופר/תנתי פטישי

איך ליצור סאונד תופים שנות ה-80 סטייל פיל קולינס

עודכן: 18 בינו׳ 2020

הקדמה

הסאונד של שנות השמונים התאפיין בעיקר בשימוש מאסיבי בריוורב ובעיקר בריוורבים ארוכים, שמנים ובעלי נוכחות שאי אפשר להתעלם ממנה, והסאונד הזה הפך עד מהרה לסטייל של עשור שלם. הרכבים, אמנים ומפיקים מכל הז'אנרים השתמשו בריוורב עד כדי הגזמה פראית. אם במוסיקת רוק, בגל החדש האלקטרוני, בבלדות הרומנטיות, כולם שפכו על הכלים ריוורב והמון. זאת בהחלט הייתה תקופה של שימוש באפקט הזה בצורה שונה מבעבר, לא רק עוד תוספת קטנה לגיטרה או לשירה על מנת שישמעו טבעיים, אלא מנה מכובדת שהוסיפה לסאונד המוקלט אווירה חדשנית ומיוחדת וממש יצרה סאונד חדש. תוסיפו לזה שימוש במכונות תופים אלקטרוניות וסינטיסייזרים וקיבלתם סטייל חדש של מוזיקה : האייטיז.





אחת הסיבות לכך היא שבשנות השמונים חברות שמייצרות אפקטים הוציאו לשוק מכשירים שפשוט קפצו ליגה קדימה מבחינת האיכות, והאפשרויות. מכשירי האפקטים החדשניים הללו נתנו את האופציה למפיק ולטכנאי לבחור בין אלגוריתמים רבים ומגוונים כגון: פלטה (Plate) חדר (Room) אמביאנס (Ambiance) חללים גדולים כמו של כנסיה (Church) או פרוזדור (Hall) ובנוסף ריוורב אחד מיוחד במינו עם סאונד לא טבעי ששמו: לא ליניארי (Non Linear)


בשנת 1986 הוציאה חברת לקסיקון (Lexicon) לשוק מכשיר אפקט ששינה את המשחק, Lexicon 480L Digital Reverb, ותוך זמן קצר הוא הפך לסטנדרט עולמי. טכנאים ומפיקים בכל העולם אהבו את הסאונד העמוק והמשובח שלו, ואין כמעט אולפן מקצועי שלא רכש אותו והשוויץ שיש לו גם. ה- Lexicon 480L Digital Reverb הינו מכשיר אפקט מבוקש ביותר גם בימינו, ולמרות שהפסיקו לייצר אותו, ניתן לקנות אותו יד שנייה במחיר גבוה יחסית אפילו לעומת אפקטים חדשים המיוצרים כיום.


אפקט ה - Gated Reverb

אפקט הגייט ריוורב שהיה כוכב בשנות השמונים ומזוהה לרוב גם עם האמן פיל קולינס (שנהג להשתמש בו כמעט בכל שיר שלו) היה אפקט שעשה מהפכה בעולם הסאונד והפך לאהוב ביותר על טכנאי מיקס מובילים ומשפיעים באותה התקופה והוא בשימוש עד עצם היום הזה, ואפילו חוזר לאופנה בגדול.

הדבר השונה בו לעומת ריוורבים אחרים זה שהוא אינו דועך לו לאיטו עד שהוא נעלם מטווח השמיעה שלנו, אלא נחתך בפתאומיות. זה תורם להרגשה של כח, פאנצ'יות, אגרסיביות, והוא נשמע מצוין בעיקר על תופים וכלי הקשה, אך בהחלט יכול להתאים גם על גיטרות, שירה, וכלים נוספים שאתה רוצה לתת להם צבע מעניין במיקס.


טיפ

השתדל לבחור בכלי אחד או שניים במיקס שלך שאתה מקדיש להם את האפקט. פחות זה יותר. בדרך הזאת יהיה לאפקט מקום ייחודי בתמונת המיקס שלך

97 צפיות
לימודי סאונד והפקה במסלול המקיף והמעשי בישראל

לימודי סאונד והפקה מסלול מקיף

לימודי סאונד והפקה עם יחס אישי ובתוך אולפן הקלטות אמיתי! כל מה שתצטרך לדעת כדי שהמוזיקה והסאונד שלך ישמעו ברמה הגבוהה ביותר.

קורס מיקס ומאסטרינג אונליין

קורס מיקס ומאסטרינג פרונטלי/אונליין

בוא ללמוד מטכנאי מיקס מנוסים איך למקסס את המוזיקה שלך לרמה המקצועית הגבוהה ביותר. שלב אחר שלב, עם תרגול שוטף, ותמיכה טכנית לאורך כל הקורס. 

קורס פרוטולס - ProTools

קורס פרוטולס - ProTools

בוא ללמוד איך לערוך ולהקליט עם תוכנת פרוטולס עם מדריך מוסמך מטעם Avid

bottom of page