top of page
טיפים לסאונד מיקס משובח, לימודי סאונד, בית ספר לסאונד טולס, כתבות סאונד ומיקס

טיפים לסאונד מיקס מיקצועי. 

טיפ 1#
בדקו את המיקס שלכם גם על אוזניות כמו על רמקולים . באוזניות יופיעו עיוותים קטנים (DISTORTION) וקליקים שאתם אף פעם לא יכולים לשמוע ברמקולים. עם זאת , אל תסתמכו על אוזניות למיקס! שכן הם מייצגים את תמונת הסטריאו בצורה שונה מהרמקולים וידועות כלא אמינות ובלתי 
צפויות בתדרים הנמוכים .

 

טיפ2#
ברגע שאתה מרגיש שהמיקס נשמע טוב, הורד גרסה שלו.דברים תמיד יכולים להתקלקל בהמשך.
ככה יהיה לך רפרנס לבאלאנס שהרגיש לך נכון. אולי זה לא מושלם, אבל זה יעזור לך לשמור על הכיוון.

 

טיפ3#
השאר את כל התאמות ה EQ ואפקטים סופיים עד שהמיקס המלא מנגן. אם אתה עובד על כל טראק בנפרד (סולו) זה עשוי להישמע שונה כאשר כל 
שאר הטראקים יתווספו אליו. אם אתה יכול להימנע משימוש כבד בEQ, התוצאה שהסאונד ישמע טבעי יותר.

 

טיפ4#
אל תגזים עם אפקטים, במיוחד REVERB, זה יכול ליצור עומס במיקס ולקחת משם את הניגוד (CONTRASTׁׂׂ) שצריך כדי לתת פאנצ'יות למיקס שלך. 
ככלל, ככל שהצליל יבש יותר, זה יישמע יותר קרוב ומקדימה, ואילו צלילים עם כמות REVERB גדולה נוטים לנוע לתוך הרקע ולהשמע מרוחקים יותר. אם אתה זקוק ל REVERB חזק על שירה מובילה, תנסה להוסיף קצת עיכוב-לאפקט ( PRE DELAY ׂ) 
ה REVERB ולהתאים גם את רמת הקול ורמת ה REVERB כך שהשירה תשב בנוחות במיקס, בלי להרגיש מרוחקת מידיי.

 

טיפ5#

אל תתפתה לשלוף את ה- Eq, ה- Compressor, וה- Reverb שלך, לפני שיש לך איזון (Balance) מושלם.

איזון נכון דורש אך ורק צידוד (Panning) ו עוצמה (Volume). אם תשקיע באיזון בפתיחת המיקס, כל שאר הדברים

יפלו למקומם בקלות יותר. לפעמים משקיעים באיזון לפני כל פעולה אחרת, בין 1-3 שעות. אבל זה 90% מהסאונד

של המיקס.

 

טיפ6#

בדוק את המיקס שלך במונו. רוב האנשים לא שומעים את המיקס כאשר הם ממוקמים בדיוק בין הרמקולים, ולכן השמיעה שלהם לרוב

היא מונו. (אלא אם הם מאזינים באוזניות, ועל זה כבר דיברנו בטיפ1#). אם אתה ממקם כלים במרכז כמו שירה, בייס דראם, סנר, גיטרה בס, סולו גיטרה...... הזהר שלא יהיו חזקים יתר על המידה, כי כשתמונת הסטריאו הופכת למונו כלים אשר נמצאים במרכז מוגברים ב 3db. טכנאי מיקס מנוסים יודעים שלא להגזים אתם בעוצמה. בדיקת המיקס במונו תעזור לך למקם את הכלי בעוצמה שתשמע טוב

גם במונו וגם בסטריאו.

 

טיפ7#

 bypass הוא הכפתור הכי חשוב בכל פלגאין או חומרה !!!

במהלך המיקס אתה משתמש באפקטים דינמיים כגון :  EQ, COMP, DE-ESSER, GATE ועוד אחרים.

השינוי המתקבל בהפעלת האפקט הוא גם ב״צבע״ של הסאונד (בהיר יותר, כהה יותר, פאנצ'י וכדומה)

וגם שינוי בעוצמה לעומת המקור ( חזק יותר או חלש יותר אם השתמשת ב EQ או COMP ).

לאחר שביצעת שינוי, לחץ על כפתור ה BYPASS (מעקף המבטל את פעולת האפקט, ומשמיע את המקור )

ותוכל לשמוע מיד האם תרמת לתוצאה או גרעת ממנה. האזניים נוטות להתרגל לשינוי ולקבל אותו לאחר האזנה ממושכת,

לכן חשוב לשמוע את ההבדלים. כוון את עוצמת היציאה באפקט שתהייה שווה לאחר השינוי לעוצמת המקור.

כך תוכל לשמוע מייד את ההבדל לחיוב או שלילה. המוח מתרגם שינוי בעוצמת היציאה לאחר השינוי שביצעת באפקט

ומטעה אותנו לחשוב כי השינוי חיובי בדרך כלל. אך לא תמיד כך. השווה את העוצמה וכך תהייה בטוח בהבדל בין המקור לשינוי. 

 

טיפ8#

כפתור ההשתקה (mute)

במהלך המיקס כשמספר רב של ערוצים מתנגן לו יחד, קשה לפעמים להבחין איזה ערוץ לא מתמזג טוב עם השאר, 

אולי הוא חזק מדיי ביחס לשאר, אולי הוא מתנגש מוזיקלית עם תפקיד אחר בשיר שמנוגן בידי כלי אחר.

יש כפתור שבלחיצה פשוטה יעזור לך להבחין בכך מייד, וזהו כפתור ההשתקה (mute).

כשאתה רוצה לבדוק אם ערוץ מסויים מפריע, חזק או חלש, להרגיש מה הוא תורם למיקס, השתק אותו.

מייד תשמע איך הוא משפיע על התמונה הכללית, ושתפעיל אותו שוב מייד תוכל למקסס אותו לעוצמה הנכונה,

או להחליט שאתה מוותר עליו כי הוא לא תורם ורק מפריע ( בעיית עיבוד מוזיקלי ).

המון טכנאי מיקס מנוסים  משתיקים את ערוץ הבס מפעם לפעם כדי לבדוק כי אינו משתלט על המיקס, בס

חזק מדיי יאפיל על פרטים אחרים במיקס, ולעומת זאת בס חלש מדיי יגרום למיקס לאבד אנרגייה.

כך הם מוצאים את העוצמה הנכונה שתורמת גם לאנרגייה של השיר וגם משאירה את המיקס פתוח ללא עומס בס מיותר.

וזאת רק דוגמה קטנה אחת ! 

 

טיפ9#

אל תחתוך יותר מדיי MID - RANGE במרכז הפנורמה במיקס !

אנשים לרוב נוטים לחתוך יותר מדיי מתדרי האמצע במרכז הפנורמה (center)

תדרי האמצע חשובים על מנת שערוצי השירה והגיטרות יחתכו החוצה דרך כל הפלייבק וישמעו

ברורים וצלולים, עם נוכחות ויותר מקדימה משאר הכלים. במידה ונעשה חיתוך מוגזם באיזור תדרים זה, 

אז קיים ערפול וחוסר ברירות, והרגשה של מיקום מאחורה. וזה יכול להרוס מיקס !

אל תגזימו בהדגשת תדרים אלה יותר מידיי !!! אחרת המיקס ישמע כואב ומעיק על המאזין.

 

 

bottom of page