top of page
איך לשמור על השמיעה, לימודי סאונד, בית ספר לסאונד טולס, קורס סאונד, פרוטולס

איך לשמור על האוזניים מפגיעה במהלך עבודה.

האוזניים הם כלי העבודה שלך.

כמו שיהיה מצער מאוד במידה והמוניטורים האהובים והיוקרתיים שלך ינזקו,

יהיה לך הרבה יותר "כואב" במידה והאוזניים שלך ינזקו.

במקרה הראשון זאת רק הוצאה כספית ואי נעימות, ובמקרה השני, 

הנזק יכול להיות בלתי הפיך, ושום פיצוי לא יעזור פה. 

 

בהרבה מקרים נדמה כי טכנאי מיקס והקלטה, אכן דואגים לשמירה על הציוד, אך שוכחים

מהשמירה על השמיעה. הנה כמה נקודות על איך לשמור על השמיעה במהלך העבודה.

 

האוזן "מתרגלת" לעוצמה חזקה ו"מתעייפת" לאורך זמן.

 

בחשיפה לווליום גבוה ( 95DBspl ויותר) לאורך זמן האוזן תתחיל להרגיש בעומס

ולאט לאט חוש השמיעה יתכהה לו, ובעיקר תתחיל ירידה בשמיעת תדרים גבוהים.

כאשר מצב זה יורגש, סביר להניח שכדי לפצות על כך, תרים את הווליום עוד קצת.

ושוב, אותה תופעה תחזור לאחר כמה זמן, ושוב תגביר, ושוב שוב........

תופעה זו ידועה מאוד בקרב צעירים המאזינים למוזיקה באוזניות, אם בטלפון הנייד או

בכל מכשיר אחר. פשוט כל כמה דקות הם מגבירים עוד קצת, כי האוזן התרגלה לעוצמה

המתקבלת ממרחק קרוב ביותר אל האוזן. בדקתי זאת עם תלמידי כתה, וכולם אישרו כי אכן כך.

הם הוסיפו ואמרו כי לפעמים הם מרגישים כאב חד לאחר חשיפה ממושכת, ואפילו צפצופים.

צפצופים אלו מעידים על כך שנגרם נזק לשערות באוזן, ולפעמים נזק זה הוא פגיעה מצטברת ובלתי הפיכה.

 

במיקס או הקלטה באולפנים מיקצועיים, רוב טכנאי ההקלטה והמיקס יושבים ומאזינים במוניטורים ולא באוזניות,

אך עדיין חשופים לעוצמה גבוהה. ( פחות ישירה וקרובה לאוזן מאשר עם אוזניות, אך עדיין, המוניטורים רק

במרחק של מטר וחצי מהמאזין פלוס מינוס)

באולפנים ביתיים בהם ישנו רק חדר אחד המשמש גם את טכנאי ההקלטה וגם את הנגן, סביר להניח

ששניהם יאזינו באוזניות, כי לא ירצו שהסאונד הבוקע המוניטורים יחדור אל המיקרופון במהלך ההקלטה 

ו"ילכלך" את הסיגנל המוקלט. לכן הנזק במקרה הזה יכול להיות זהה כמו אצל אותם צעירים המוזכרים קודם.

 

אז מה עושים?

 

תן לאוזניים שקט !

 

כאשר אתה מקליט סשן ארוך, הגבר במהלך הכיוון של עוצמת ההקלטה, ואיזון באיקיו, את הווליום לעוצמה "בריאה"

בסביבות 90DBspl  ( זה בערך העוצמה שאתה יכול לשיר עם המוזיקה ולשמוע את עצמך טוב ביחד עם הפלייבק) 

כך תוכל להקשיב לכל ניואנס בסיגנל המוקלט (כולל הקשבה טובה לכל התדרים, מהנמוך ביותר ועד הגבוה שבהם).

לאחר שסיימת לכוון, ואתה מוכן ללחוץ RECORD הנמך את הווליום משמעותית, ובצע את ההקלטה בעוצמה נמוכה יחסית,

ככה תשמור על האוזניים מלהתעייף ותוכל לבצע פאנצ'ים כראוי במהלך ההקלטה.

אין סיבה להמשיך ולחשוף את האוזן לווליום גבוה לאחר כיוון הסאונד, מעכשיו העבודה היא טכנית בלבד ( PLAY, STOP, RECORD )

 

צא להפסקות יזומות.

 

מפעם לפעם, עצור להפסקה יזומה, נאמר כל 45 דקות, לעשר דקות שלמות, ונצל אותם לרגיעת האזניים.

כך תוכל להמשיך ולעבוד סשן ארוך ללא התעייפות האוזן, השמיעה תהייה חדה ובהירה לאורך זמן.

 

השתדל לא להאזין למוזיקה באוזניות, אמנם זה כיף, אך יזיק לטווח הארוך.

ובנוסף, בווליום נמוך במהלך מיקס, תוכל לשים לב לפרטים בצורה טובה יותר.

 

המקרים בהם רצוי להאזין בווליום בריא 

כוון סאונד תופים בהקלטה או מיקס, כיוון הסאונד של גיטרה בס, וסאונד שירה. 

לאחר מכן פשוט הנמך את העוצמה בצורה משמעותית.

(במקרים אלה יש חשיבות לתדרים הנמוכים, אשר אפשר להאזין להם בעיקר בעוצמה בריאה).

 

הזמן הנכון לתת ווליום :

 

כאשר הלהקה או המפיק מגיעים לשמוע את המיקס, הגבר לווליום בריא, ותן להם להתענג מהמיקס שלך.

נצל את הזמן לצאת מהחדר ולהרגיע את האזניים. הם הגיעו רק עכשיו עם אוזניים נקיות,

אבל לפניך עוד יום ארוך עד שתסיים את המיקס.

 

 

 

איך לשמור על השמיעה, לימודי סאונד, סאונד, בית ספר לסאונד טולס
bottom of page