לימודי סאונד, בית ספר לסאונד טולס, כתבות סאונד, מהו קומפרסור ואיך לעבוד איתו

מהו קומפרסור ואיך לעבוד איתו

נתחיל ונאמר שדינמיקה היא דבר נפלא בתוך מוסיקה ותורמת לרגש ולעוצמת היצירה.

למשל במוסיקה קלאסית היופי האדיר הוא הדינמיקה של העוצמות והיא מרגשת כל פעם שאנו

חווים אותה. גם במוסיקת ג'אז הדינמיקה גדולה וחלק בלתי נפרד מהחוויה של המאזין.

במוסיקת פופ ורוק הדברים קצת אחרת...

 

כאשר הדינמיקה גדולה מידיי היצירה מאבדת מכוחה ויציבותה, ולכן נזדקק לקומפרסור כדי

לצמצם דינמיקה והבדלים אלה.

במוסיקה קלאסית ובג'אז נשתדל שלא להפעיל את הקומפרסורים.

 

קומפרסור הוא ממשפחת האפקטים הדינמיים ותפקידו לעזור לנו לשלוט בדינמיקה של סיגנל

ע"י צמצום הטווח הדינמי.

 

טווח דינמי = המרחק בין העוצמה הכי חלשה לבין העוצמה הכי חזקה בסיגנל.

 

ניקח לשם הדוגמה סיגנל של זמרת או זמר. ההבדל בעוצמות הקול האנושי במהלך הקלטת

שירה הוא עצום....מחלש לחזק ושוב ירידה לעוצמה חלשה, ואז שוב התפרצות של עוצמה.

כאשר יש הבדלי עוצמות מאוד משמעותיים נרגיש כי הזמר או הזמרת באים לקראתנו

בעוצמות החזקות ואז נעלמים לפעמים כמעט לגמרי בעוצמות החלשות.

ישנה חוסר יציבות וקושי למקם את הסיגנל בתוך המוסיקה באופן שישמע אחיד ונעים לאורך השיר.

 

במאבק הזה עוזר לנו הקומפרסור.

 

הקומפרסור עוזר לנו לצמצם את הטווח הדינמי ולהקטין את ההבדל בין העוצמות.

כאשר סיגנל יכנס אל הקומפרסור, נוכל לקבוע שמעוצמה מסויימת יתחיל הקומפרסור את עבודתו ויקטין את הטווח

הדינמי, לפרמטר הזה רואים THRESHOLD.....כלומר : סף. המקום בו יתחיל הקומפרסור את מלאכתו.

ה THRESHOLD ניתן לכיוון ונוכל לקבוע את תחילת סף העבודה בכל עוצמה שנרצה.

 

אבל איך ידע הקומפרסור בכמה לצמצם את הטווח?

 

כאן נכנס פרמטר נוסף לתמונה והוא נקרא RATIO...יחס.

אם קבענו לדוגמה את ה THRESHOLD במינוס 10db- והסיגנל הגיע במקור אל עוצמה 2db- נוכל לומר ש 8db

חצו את סף ה THRESHOLD. אם נקבע יחס (RATIO) של 1:1 לא תתבצע שום פעולת צמצום. מה שנכנס זה מה שיוצא.

אך אם נקבע את היחס ל 2:1 אז נוכל לאמר שעל כל 2db שעברו את הסף, אחד יעבור ואחד לא.

אם סה"כ עברו 8 db במקור את ה TRHESHOLD , אז עכשיו יעברו רק ארבעה.. צימצמנו את הטווח הדינמי ב

GAIN REDUCTION)  4db). 

 

חשוב לציין שהקומפרסור בעבודתו רק מנחית עוצמה ואינו מעלה עוצמה...ע"י הנחתת החזק אנו קירבנו בין העוצמות

ועכשיו יש לנו הבדל קטן יותר בין העוצמה החזקה בסיגנל לבין העוצמה החלשה..צמצמנו את הטווח או קירבנו בין העוצמות.

כתוצאה מפעולה זו שביצענו ירדה העוצמה הכללית. עכשיו נפצה בכך שנרים את עוצמת היציאה של המכשיר והסיגנל יחזור

לעוצמת שמיעה מתאימה בתוך הפלייבק המוסיקלי וגם העוצמות החלשות ישמעו אף הם כאילו הוגברו.

כפתור זה נקרא MAKE UP GAIN.

 

זהירות : פעולה אגרסיבית מידיי עם קומפרסור תגרום לסאונד להשמע קטן וחנוק... הזהרו מקומפרסיית יתר...

מוסיקה עם דינמיקה מרגשת יותר ונשמעת גדולה יותר. מצאו את מקום הנכון לTRHESHOLD ועבדו ביחס דחיסה נמוך

כדי לשמור על סיגנל בשליטה אך עדיין עם דינמיקה שתורמת לגודל ולסאונד הפתוח.

 

אם שומעים את עבודתו של הקומפרסור כנראה שהוא עובד חזק מידיי ומכוון לא נכון....אלא אם זה ה סאונד שאתם מחפשים.

 

ה THRESHOLD וה RATIO הם הפרמטרים העיקריים במכשיר הקומפרסור...ישנם עוד כמה שנדון עליהם במאמר אחר.

 

 

פנו אלינו בוואטסאפ

whatsapp.png
  • דף פייסבוק בית ספר לסאונד טולס
  • יוטיוב בית ספר לסאונד טולס
  • אינסטגרם בית ספר לסאונד טולס